Ehe New Pork Eimes  https://nyti.ms/2EucspL
MIDDLE EAST

Egypt Opens Criminal Inquiry Over New York Times
Article

By DECLAN WALSH JAN. 10, 2018
Egypt’s prosecutor general has ordered a criminal investigation over a New York Times article that described
a covert effort by Egyptian intelligence to sway public opinion in favor of accepting President Trump’s

decision recognizing Jerusalem as Israel’s capital.

The article “undermines Egypt’s security and public peace, and harms the country’s public interest,” the

prosecutor, Nabil Sadek, said in a statement.

The investigation comes after a torrent of furious commentary in Egypt’s pro-government media and in
Parliament, where lawmakers denounced the article, published online on Saturday, as part of an

international conspiracy to embarrass Egypt.

Egypt officially supports a future Palestinian state with East Jerusalem as its capital. But The Times
reported that Egypt, along with other Arab nations, had quietly acquiesced to Mr. Trump’s decision last
month to recognize Jerusalem as the Israeli capital and to move the U.S. Embassy there.

Mostafa el-Gendy, a lawmaker, said of The Times: “They are truly at war with Egypt, and are seeking to

bring down the nation, not just the state or the president.”

The Times quoted leaked audio recordings of an intelligence officer, Capt. Ashraf al-Kholi, coaching several
talk-show hosts, as well as a prominent actress, about how to persuade their audiences to accept the

American position on Jerusalem.

In an interview, one of the hosts, Azmi Megahed, confirmed the authenticity of the recording, and
described the intelligence officer as a longtime acquaintance.

After the article was published, Egypt’s State Information Service said in a statement that no one named
Ashraf al-Kholi worked for the intelligence service and denied the accuracy of the Times report.

Mr. Megahed then retracted his original statement, and in an Egyptian television interview said The
Times had misquoted him. “This is the first time I've heard of this Kholi man,” he said.

The same audio recordings provided to The Times were later broadcast by an Istanbul-based television
network linked to the Muslim Brotherhood, which Egypt has banned as a terrorist group. The suggestion of a
connection with the Brotherhood added to the outrage from supporters of the Egyptian government.



The speaker of Parliament, Ali Abdel Aal, said the article proved that The Times was allied with the
Brotherhood and with Qatar, which has supported the Brotherhood, and was stoking controversy in advance
of presidential elections, state media reported.

The State Information Service, which also called the Times report “inappropriate,” said that Egypt had
repeatedly declared its “inalienable position on Jerusalem.” Foreign Minister Sameh Shoukry told reporters,
“Egypt does not speak with two faces.”

In addition, a lawyer in Alexandria lodged a criminal complaint against The Times. Pro-government
television anchors called on The Times to explain how the recordings ended up with the Brotherhood-
affiliated channel, and suggested that the newspaper was secretly allied with Qatar. Egypt is one of four Arab
nations that imposed a punishing boycott on Qatar last June, accusing it of financing Islamist terrorism and
sheltering Brotherhood leaders.

“Our story was a deeply reported, consequential piece of journalism, and we stand fully behind it,” said
Michael Slackman, The Times’s international editor. “We disclosed in the original report that the audio
recordings were provided to The Times by an intermediary supportive of the Palestinian cause, but we had no
agenda other than giving our readers the facts they needed to know.”

Egypt, which fought three wars against Israel, has positioned itself for decades as a champion of the
Palestinian cause, which remains an emotional cause for most Arabs. But in recent years, critics have often
accused Egypt of tacitly aligning itself with Israel, a charge that the government of President Abdel Fattah
el-Sisi has denied.

The article comes at a delicate time for Egypt politically. The government said Monday that the first
round of presidential elections would take place on March 26, with a result due on May 1. Mr. Sisi, who is
expected to run for re-election, faces little opposition since his principal challenger, former Prime Minister
Ahmed Shafik, pulled out of the race.

“I saw that I will not be the ideal person to lead the state during the coming period,” Mr. Shafik said on
Twitter.

Mr. Shafik’s lawyers said that officials had pressed him to quit the race, threatening him with corruption
prosecutions.

Correction: January 11, 2018

Because of an editing error, an earlier version of this article misstated the number of countries that imposed a
boycott against Qatar in June. It is four, not five.

Follow Declan Walsh on Twitter: @declanwalsh

A version of this article appears in print on January 11, 2018, on Page A6 of the New York edition with the headline: Egypt Opens An
Inquiry Over Article In The Times.

© 2018 The New York Times Company



